Zoeken

Persoonlijke blog over leefstijl

Nederland / Reizen
Center Parcs de Kempervennen

Heerlijk nazomeren met volop actie, spetteren in een tropisch zwemparadijs, avonturen op het water en mountainbiken over kronkelende bospaadjes en door rustieke heidevelden. Het einde van de zomer betekent niet dat je niet meer volop kunt genieten van wat vrije dagen. In vakantiepark Center Parcs De Kempervennen genoten mijn mannen en ik van een ontspannen weekend met fantastische activiteiten. Dit luxe vakantiepark ligt in een prachtig stukje Brabantse natuur, midden in de bossen en tussen twee grote meren vlakbij de Belgische grens. Vanaf Utrecht is het geen lange reis, maar wel een ultiem vakantiegevoel.

Een luxe en modern ingerichte cottage

Op nog geen 1,5 uur rijden van Utrecht komen we vrijdagavond aan bij Center Parcs De Kempervennen in Westerhoven. Via de app had ik al online ingecheckt. Dat scheelt tijd bij aankomst. Bij de guest service worden we hartelijk welkom geheten en krijgen we een digitale armband. Deze armband is de sleutel tot onze accommodatie, maar daarnaast ook een betaalmiddel voor activiteiten en horeca op het park. We rijden langs het meer en door het bos naar onze accommodatie. De ligging is perfect, midden in het park op loopafstand van alle faciliteiten. Via een paadje vol dennenappels komen we aan bij onze cottage.

Om onszelf echt te verwennen, koos ik voor een VIP cottage. Deze accommodatie ligt middenin het bos met grote raampartijen met vrij uitzicht op de natuur. Alle ruimtes zijn gelijkvloers en er zijn twee slaapkamers met goede bedden. De jongens stormen meteen naar de slaapkamers om te kijken waar ze zullen slapen. De cottage is van alle gemakken voorzien en modern ingericht. De inrichting verwijst naar de natuur in het gebruik van materialen, prints en luxe stoffen. De jongens ploffen meteen op de bank, terwijl ik de rest van het huis bekijk.

In de slaapkamers treffen we opgemaakte bedden en ook liggen er handdoeken voor ons klaar. De badkamer heeft een heerlijk groot bubbelbad, regendouche en sauna. Ook staan er heerlijke verzorgingsproducten voor ons klaar. Aangezien we thuis geen bad meer hebben, kijken we allemaal uit naar een lekker warm bad.

Uiteten maar dan thuis in je eigen cottage

Hoewel de keuken volledig is ingericht, heb ik geen zin om ons weekendje weg te beginnen met koken. Gelukkig heeft Center Parcs hier al aan gedacht. Bij de Market Dome kun je aanschuiven onder de palmbomen en sfeervol dineren. Dit is dé plek voor lekker en gezellig eten, drinken en shoppen! Er zijn diverse restaurants met specialiteiten als Italiaans, pannenkoeken, een rijk buffet, vurige grillgerechten of snelle snacks.

We boffen met prachtig weer deze laatste zomerdagen. De kinderen lopen op blote voeten op het buitenterras waar we eten met uitzicht op het groen. Ik ervaar meteen het gevoel van vakantie. Als je geen zin hebt om ’s avonds je cottage uit te gaan, maar wel de luxe van uiteten wil dan is het Table Cooking arrangement echt iets voor jou. Alle ingrediënten, inclusief apparatuur worden bij je cottage thuisbezorgd. Bij de gourmetset zijn diverse vleessoorten van hoge kwaliteit, ambachtelijk stokbrood, verschillende sauzen, gegrilde groenten, lekkere kazen en de lékkerste koekbodemtoetjes inbegrepen. Je hoeft werkelijk waar nergens meer aan te denken.

Avonturen sparen in Center Parcs De Kempervennen

De volgende ochtend sluip ik de cottage uit, terwijl de mannen nog in dromenland zijn. Ik geniet van een prachtige wandeling rond het meer, terwijl de zon op komt. Op het meer hangt mist en de eerste zonnestralen schitteren door de bomen. Ik geniet van de rust en de heerlijke boslucht. Bij ’thuiskomst’ zie ik dat ons ontbijt is bezorgd. Een goed begin van de dag is nog nooit zo lekker geweest!

Mijn croissant is nog warm!‘ Voor 9 uur ’s ochtends is een uitgebreid ontbijt bezorgd met verse croissantjes, dagverse eieren, verschillende vleeswaren, kaas, vers fruit(sap), koffie en thee. Voor de kinderen is er ook nog slurpfruit en (drink)yoghurt. Kortom, het ontbijtarrangement is overcompleet. Leuk weetje: de producten komen rechtstreeks bij (lokale) boeren vandaan. Nadat we allemaal heerlijk hebben gesmuld, staat ons een dag vol actie en avontuur te wachten.

Al voor (en tijdens) je verblijf kun je activiteiten boeken via jouw My Center Parcs account in de app. De lijst van activiteiten die we kunnen doen is bijna oneindig te noemen en varieert afhankelijk van het seizoen. Zo georganiseerd als ik ben, heb ik natuurlijk voor ons bezoek al een kijkje genomen in de app voor het activiteitenprogramma. Ik viel van de ene in de andere verbazing van de meest spannende activiteiten. Behalve snorkelen tussen exotische vissen in het zwemparadijs kun je ook wakeboarden of waterskiën op het meer én zelfs snowboarden in Montana Snowcenter. Duiken, klimmen, een potje lasergamen, paintballen of boogschieten. Eén ding weet ik nu al, we komen tijd te kort.

Rennen om verfballetjes te ontwijken

Na een rustige start van de dag is het tijd voor actie. Niet eerder speelde ik een potje paintballen met mijn mannen. Maar hoe leuk is het om samen nieuwe ervaringen te delen. De jongens wisten niet precies wat ze moesten verwachten. ‘Maar mama, paintballen kan toch pijnlijk zijn?‘ Speciaal voor de hele familie (vanaf negen jaar) is er Family Paintball bij Center Parcs De Kempervennen. Het is kindvriendelijke paintballen, waarbij de geweren met verfballetjes zachter zijn afgesteld. Het doet geen pijn als je geraakt wordt (vanaf drie meter en verder) en de verf is op waterbasis. Ondanks dat je een pak aan krijgt, hoef je dus niet bang te zijn voor verf op je kleding en schoenen.

Bij de paintball arena worden we opgewacht door enthousiaste instructeurs die alle tijd namen om de kinderen te laten wennen aan de gear, want zo’n masker op je gezicht zit niet zo lekker. Vervolgens krijgt iedere speler een geweer met misschien wel 100 verfballetjes. Als je tijdens het spel al door je verfballetjes heen bent, mag je een refill komen halen.

Na een korte uitleg van de spelregels is het rennen geblazen om verfballetjes te ontwijken. Hoewel de jongens het eerst een beetje spannend vonden, zijn ze in de paintball arena bloedje fanatiek. Gelukkig zijn er tal van verstopplaatsen. We speelden verschillende spellen, zoals in teams, ieder voor zich en capture the flag, waarbij wij de vlag van Nederland moesten verdedigen.

Crossen over kronkelende bergpaadjes

Wat we alle vier ontzettend leuk vinden om te doen is mountainbiken. Een weekendje weg is voor ons dan ook niet compleet zonder een tochtje op de fiets. Center Parcs De Kempervennen ligt midden in de natuur en er loopt zelfs een mountainbike route pal langs het park. Dat vraagt natuurlijk om een rondje crossen. Bij het Cycle Center worden we vriendelijk geholpen door enthousiaste jongens met het uitkiezen van de juiste fietsmaat en het instellen van de fietsen. De mountainbikes staan in een mum van tijd voor ons klaar en we huren er helmen bij voor onze veiligheid. De fietsen zien er goed onderhouden uit en we staan te popelen om op avontuur te gaan. Ik vind het opvallend hoe vriendelijk al het personeel is. Ook deze jongens zijn weer super aardig en geven ons allerlei leuke tips mee.

Vanaf Center Parcs De Kempervennen fiets je meteen een eindeloos natuurgebied in. Via een prachtig parcours fiets je over kronkelende bospaden en over heide met kleine hoogteverschillen. Net als skipistes hebben mountainbike routes een kleurcode. Deze route is groen oftewel goed te doen voor beginners en kinderen. We crossen over kronkelende bospaden, maar ook door (mul) zand, heide en over smalle paden waarbij het gras soms tot ooghoogte kwam. We waren van plan om de volledige route van 37 kilometer te fietsen, maar na ongeveer 20 kilometer was bij de jongens de rek er een beetje uit. Precies op het goede moment fietsen we de grens over van Nederland en België en ploffen we op het terras van het restaurant De Achelse Kluis voor een welverdiende pauze.

Klauteren over een drijvende hindernisbaan met obstakels

Na het mountainbiken zijn de jongens nog niet moe. Mijn oudste zoon heeft het aquapark gezien en wil dolgraag nog even zijn energie kwijt. Vanaf acht jaar met zwemervaring kun je je uitleven op de drijvende hindernisbaan. Tot twaalf jaar moeten kinderen begeleid worden, maar dat vond ik stiekem helemaal niet erg. Als eerste had ik mijn wetsuit en zwemvest aan om het water in te springen. Na een korte uitleg sprongen we het water in om vervolgens te springen, klimmen, zwemmen, rennen en kruipen over de verschillende obstakels. De jongens vonden het fantastisch. ‘Het voelt net alsof je dronken bent‘, aldus mijn achtjarige mini-me. Ook ik ging kapot van het lachen, maar ook vanwege de inspanning. Klauteren over een drijvende hindernisbaan is een serieuze workout.

’s Avonds hadden we een professionele entertainmentshow kunnen bijwonen in de Market Dome, maar na een volle dag vol avontuur zijn we uitgeteld. We besluiten om pizza’s af te halen en te ontspannen in onze cottage. Na een lange nacht word ik wakker gemaakt door de jongens. ‘Kijk, er zijn weer broodjes bezorgd!‘ Na een uitgebreid ontbijt trekken we onze zwembroeken aan om naar het tropisch zwemparadijs Aqua Mundo te gaan.

Racen van de wildwaterbaan

Het is nog vroeg en het zwembad is nog gesloten, maar speciaal geopend voor waaghalzen die de wild waterbaan af durven. Deze activiteit is speciaal voor kinderen, anders had ik sowieso meegedaan. De jongens krijgen beschermende kleding aan en twee instructeurs zien toe op de veiligheid. Met een body board racen ze keer op keer naar beneden. Ik zie de jongens met een glimlach van oor tot oor keer. ‘Mama, dit is zó leuk!‘ Ik geniet van hun blije koppies. De avontuurlijke wildwaterbaan gaat van buiten naar binnen, door een grot en met volop leuke bochten en versnellingen.

Na het glijbanen spektakel is het heerlijk om even rustig te zwemmen bij de tropische vissen. Ook nemen we een duik in het golfslagbad. We zwemmen door een tropisch decor van palmbomen en exotische planten. Het lijkt net alsof je in de tropen bent. Het zwembad is omringt door verschillende glijbanen. De Aqua Racer glijbaan, waarbij je in een band naar beneden zoeft, was verreweg favoriet. Na het zwemmen lopen we met een handdoek om terug naar onze cottage. Het lijkt wel hoog zomer!

In de middag staat er nog een potje Adventure Golf op het programma. Er zijn maar liefst 18 holes in een jungleachtige setting. Pal naast de midgetgolf baan vind je het Outdoor Activity Center waar je kunt klimmen, springen en balanceren over uitdagende elementen in de lucht. Bij het Outdoor Activity Center is een gloednieuwe activiteit in aanbouw: Voetgolf. Natuurlijk hadden mijn voetballiefhebbers deze activiteit dolgraag willen doen. ‘Een goede reden om hier nog een keer terug te komen, toch mama?‘. Ik kon hem alleen maar gelijk geven.

Een weekend vol actie en avontuur

Het was een weekend met een gouden randje. Al bij aankomst had ik meteen het vakantiegevoel te pakken. Voor ons was het verblijf in De Kempervennen de eerste kennismaking met Center Parcs. Maar ik weet zeker dat het niet onze laatste keer zal zijn. Center Parcs is een plek om speciale momenten te beleven. Om samen plezier te maken, te genieten van de natuur en onvergetelijke herinneringen te maken. Het is een plek waar je midden in de natuur bent, maar wel in luxe verblijft. Waar je volop faciliteiten worden aangeboden en zo’n groot scala aan activiteiten dat je geen tijd hebt om je te vervelen. Ook met minder goed weer zijn er volop binnen activiteiten om te ondernemen. Dus of je nu op zoek bent naar spanning en sensatie op het water, een culinair avontuur wilt beleven of gewoon wilt genieten van een ontspannen vakantie in de natuur, Center Parcs De Kempervennen heeft het allemaal. Hier beleef je ongetwijfeld een onvergetelijk verblijf vol plezier en ontdekkingen.

Lees hier meer blogs over weekendjes weg en (mini)vakanties in Nederland

WELKOM OP MIJN BLOG!

Beaumont Amsterdam

EVEN VOORSTELLEN

Mijn naam is Stéfani, 38 jaar, getrouwd en werkende mama van twee jongens. Op eigen kracht veranderde ik mijn leefstijl van ‘couch potato’ naar ‘fitmom’. Mijn persoonlijke zoektocht is uitgegroeid in een passie voor gezond leven. Ik geef je een inkijkje in mijn persoonlijke leven en hoop je te enthousiasmeren om bewustere keuzes te maken en álles uit het leven te halen. Lees verder: Over mij.